Ol bikpela hevi na wari istap yet long nupela Bougianville Mining Law

Opposition to the draft Final Mining Law for Bougainville is growing across the island as more and more people learn about the neo-colonial intent and foreign origins of the proposed law. The petition below, which originated in Tinputz, has very quickly spread and is now accumulating signatures in all corners of the country as local people unite.

PETITION
LONG BOUGAINVILLE FINAL MINING ACT

TINPUTZ KOMIUNITI
NORTHEAST COAST
BOUGAINVILLE

17TH FEBRUARY 2015

OL PIPOL BLONG TINPUTZ KOMIUNITI

I PETISENIM AUTONOMOUS GAVMAN BLONG BOGENVIL –

LONG NOKEN TOK ORAIT LONG BOGENVIL FINAL MINING ACT, WHERE EM BAI KAMAP OLSEM WANPELA MINING LAW BLONG BOGENVIL

  • BOUGAINVILLE FINAL MINING ACT INAP OLSEM 500 PAGES.
  • DISPELA FINAL MINING ACT BAI KAMAP BOGENVIL MINING LAW SAPOS AUTONOMOUS GAVMAN BLONG BOUGAINVILLE I TOK ORAIT LONG EM LONG PALIAMENT LONG MUN MARCH 2015.

MIPELA OL PIPOL BLONG TINPUTZ KOMIUNITI I GAT BIGPELA HEVI NA WARI LONG DISPELA FINAL MINING ACT.

SAMPELA RISIN BLONG MIPELA I OLSEM:

1. I NOGAT WANPELA BLONG MIPELA: OL MAN NA MERI, OL SKUL PIKININI BLONG MIPELA LONG TINPUTZ I SAVE LONG CONTENT BLONG DISPELA MINING ACT – NA OLSEM MIPELA I PETISENIM AUTONOMOUS GAVMAN BLONG BOGENVIL, EM –

I MAS NOKEN TOK ORAIT LONG ABG PALIAMENT LONG MEKIM DISPELA MINING ACT I KAMAP BOGENVIL MINING LAW.

NOGAT TRU!

ANTAP LONG EM, MIPELA I BILIV OLSEM 100% – OL BOGENVIL PIPOL I NO SAVE LONG DISPELA MINING ACT, I WANKAIN WANTAIM OL MEMBER BLONG COE NA OL LANDOWNER WHERE MINERAL I STAP LONG GRAUN BLONG OL.

(2). MIPELA LONG OLGETA HAP LONG TINPUTZ KOMIUNITI I NO SAVE HOW EM ACT IA BAI AFECTIM MIPELA SAPOS EM KAMAP WANPELA MINING LAW BLONG BOGENVIL.

MOA LONG EM, MIPELA I BILIV OLSEM DISPELA HEVI EM I STAP LONG OLGETA HAP LONG BOGENVIL BIKOS 100% PIPOL BLONG BOGENVIL I NO SAVE LONG ACT IA.

NA TU, MIPELA I BILIV OLSEM OL POLITICIAN LONG ABG PALIAMENT I NO SAVE LONG KONTENT BLONG DISPELA 500 PAGES BOGENVIL FINAL MINING ACT.

(3). MIPELA I BILIV GAVMAN EM MISLIDIM OLGETA BOGENVIL PIPOL PINIS, NA OLSEM MIPELA I SINGAOT STRONG TRU OLSEM:

  • OLGETA PIPOL BLONG BOGENVIL I MAS GALASIM GUD DISPELA ACT NA ABG GAVMAN I MAS ALLOWIM A BOGENVIL CONVERSATION SPACE, WHERE OLGETA MAN BAI FEEL FREE LONG TOKTOK NA AUTIM OL TINGTING NA SAVE BLONG OL.

MIPELA I BILIV OLSEM SINGAOT STRONG BLONG MIPELA I MAKIM OLGETA PIPOL BLONG BOGENVIL BIKOS OLGETA PIPOL I NO SAVE LONG DISPELA FINAL MINING ACT.

(4). FINAL BOGENVIL MINING ACT I GAT OFFSHORE MINING. EM I NO LAIK BLONG MIPELA OL PIPOL BLONG TINPUTZ. SEMTAIM MIPELA I BILIV OLSEM OLGETA PIPOL BLONG BOGENVIL I NO SAVE LONG DISPELA, NA TU, BAI OL I NOKEN LAIKIM TRU.

SO, OLSEM OFFSHORE MINING EM NOKEN STAP LONG ACT OR LONG ANYWHERE AT ALL!

5. ADAM SMITH INTERNATIONAL, WANPELA LAW KAMPANI I BEIS LONG LONDON, UNITED KINGDOM, HUSAT I BIN RAITIM DISPELA ACT, I BRUKIM INTERNATIONAL LAW BLONG ‘FREE, PRIOR AND INFORMED CONSENT’ …EM SPECIFIC RIGHT BLONG OL INDIGENOUS PEOPLES, I STAP LONG UNITED NATIONS DECLARATION OF RIGHTS BLONG OL INDIGENOUS PEOPLES (UNDRIP), AUSTRALIAN GOVERNMENT, DEPARTMENT OF FOREIGN AFFAIRS AND TRADE, AUSTRALIAN AID, OXFAM AUSTRALIA 2014.

ABG TU I BRUKIM DISPELA INTERNATIONAL LAW PINIS. HOW?

  • TAIM ABG I NO KONSALTIM OLGETA PIPOL BLONG BOGENVIL NA TAIM EM I WOK WANTAIM ADAM SMITH INTERNATIONAL TASOL.

SO, ABG NA ADAM SMITH INTERNATIONAL, TUPELA WANTAIM I ASOA, TUPELA WANTIM I BRUKIM INTERNATIONAL LAW.

ANTAP LONG EM ADAM SMITH INTERNATIONAL KAMPANI;

  • – I NO SAVE LONG OL PIPOL BLONG BOGENVIL;
  • – I NO SAVE LONG LAIF BLONG OL PIPOL BLONG BOGENVIL;
  • – I NO SAVE LONG KASTAM NA KALTSA BLONG OL PIPOL BLONG BOGENVIL;
  • – I PROMOTIM INTEREST BLONG OL MINING COMPANY TASOL, I NO
  • INTEREST BLONG OL PIPOL BLONG PLES (INDIGENOUS PEOPLE).
  • SAPOS ADAM SMITH INTERNATIONAL I BIN GAT INTEREST LONG OL PIPOL BLONG BOGENVIL, EM I MAS BIN KAM NA KONSALTIM OLGETA PIPOL BLONG BOGENVIL. TASOL, EM I NO BIN MEKIM.

TRU TUMAS, ADAM SMITH INTERNATIONAL I NOGAT INTEREST LONG OL PIPOL LONG BOGENVIL.

6. DISPELA FINAL MINING ACT, EM KARAMAPIM TU OL KAINKAIN ACT BLONG PAPUA NEW GUINEA. OL PIPOL BILONG TINPUTZ I SAVE OLSEM PNG GAVMAN I NO LUKAOTIM GUD OL LAW BILONG EM YET. OK TEDI MINE EM WANPELA EXAMPLE I SOIM OLSEM PNG GAVMAN I NEGLEKTIM OL LAW BILONG EM YET.

  • LONG DISPELA, MIPELA LONG TINPUTZ KOMIUNITI NA ON BEHALF LONG OLGETA PIPOL BLONG BOGENVIL, MIPELA I TOK STRONG OLSEM ABG I MAS RAOSIM OL DISPELA PNG ACT.
  • INSTEAD, ABG I MAS WOK WANTAIM OL BOGENVIL PIPOL LONG KAMAPIM OL LAW BLONG OL YET, E.G., BOGENVIL ENVIRONMENT LAW.

7. MIPELA I NO LAIK LONG GIVIM OL PIKININI BLONG MIPELA LONG BIGPELA HOLE OLSEM PANGUNA NA POLUTED RIVER OLSEM JABA RIVER NA BAGARAP SOLWARA LONG WEST COAST NA BAGARAP SEA PORT OLSEM LOLOHO.

OL PANGUNA LANDOWNERS, OL I LANDLESS FOREVER. MIPELA I NO LAIK BAI OL PIKININI BLONG MIPELA I KAMAP LANDLESS OLSEM OL PANGUNA LANDOWNERS: LANDLESS FOREVER!

8. 500 PAGES MINING ACT I LONGPELA NA BIGPELA DOCUMENT TUMAS. MIPELA I BILIV OLSEM OL ABG MEMBERS I NO RIDIM DISPELA ACT, THEREFORE, OL I NO SAVE LONG DISPELA ACT. FOR THIS REASON, OL I MISLIDIM OL PIPOL BLONG BOGENVIL PINIS – DISPELA EM WANPELA BIGPELA CRIME!

BIKOS LONG OL DISPELA RISIN NA SAMPELA MOA:

  • MIPELA I DEMANDIM ABG LONG NOKEN TOK ORAIT LONG DISPELA ACT NA BAI I KAMAP OLSEM BOGENVIL MINING LAW.
  • ABG I MAS BIHAINIM INTERNATIONAL LAW NA KONSALTIM OL PIPOL BLONG BOGENVIL.

WAN MOA TIME, MIPELA OL PIPOL BLONG TINPUTZ KOMIUNITI I DEMANDIM AUTONOMOUS BOUGAINVILLE GAVMAN:

  • EM I MAS NOKEN TOK ORAIT LONG ACT IA LONG PALIAMENT SO THAT EM KAMAP BOGENVIL MINING LAW!
  • EM I MAS RAOSIM DISPELA MINING ACT BIKOS EM I NO REPRESENTIM OL PIPOL BLONG BOGENVIL NA KASTOM BILONG OL. EM I REPRESENTIM INTEREST BLONG OL MINING KAMPANI TASOL.

MOA LONG OL DEMAND BLONG MIPELA, MIPELA I PETISENIM AUTONOMOUS GAVMAN BLONG BOGENVIL:

  • MIPELA I PETISENIM ABG OLSEM, EM I MAS KISIM TU OR TRIPELA INDEPENDENT LAWYER LONG GALASIM GUD DISPELA BOUGAINVILLE FINAL MINING ACT;
  • MIPELA I DEMAND OLSEM BAI OL INDEPENDENT LAWYER I RAON LONG OLGETA KOMIUNITI INSAIT LONG BOGENVIL NA KARIMAOT AWARENESS PROGRAM LONG ASSESSMENT BLONG OL LONG DISPELA ACT.
  • TAIM BLONG INDEPENDENT LAWYERS LONG WOK BAI NAP LONG TU YIA OR HAMAS TIME BAI OL I NIDIM LONG PINISIM DISPELA KAIN WOK.
  • ONLY THEN BAI GAT SPACE OLSEM BOGENVIL CONVERSATION SPACE BAI OLGETA PIPOL I DISKASIM DISPELA MINING ACT. I MAS GAT CONVERSATION SPACE, LONG TOKTOK LONG DISPELA FOREIGN MINING ACT.
  • AUTONOMOUS GAVMAN BLONG BOGENVIL BAI MITIM COST BLONG OL LAWYER IA. SAPOS NOGAT, RAOSIM TASOL DISPELA MINING ACT.

ON BEHALF LONG OLGETA TINPUTZ PIPOL MIPELA I SAINIM DISPELA PETITION.

6 Comments

Filed under Corruption, Environmental impact, Financial returns, Human rights, Papua New Guinea

6 responses to “Ol bikpela hevi na wari istap yet long nupela Bougianville Mining Law

  1. I believe the ABG undertook an educational process with a number of presentations around Bougainville of the salient aspects of the new law. It would be impossible, however, for every man, woman and child to pore over 500 pages of detail, heavily laced with legal jargon. Therefore the demand for independent, impartial examination of the new law, and reporting in terms that most people can understand, seems to be very reasonable.

    • Lawrence Daveona

      I fully support the petition by the people of Tinputz as the present final draft of the long term Bougainville Mining Law is miles away from protecting the resource owners of Bougainville. If our present ABG Government passes this law, all the sacrifice by the 20,000 odd lives will be in vain. The Veto Power that our president states is only HOT AIR.

      Bougainville will still be as it was in the mid 1966s. I thought our leaders at ABG as a result of the 10 years of civil war will by now learn some lesson. After being educated now and having experienced the destruction of our environment our President is still Hell bent on trying to push through this Mining Law before the end March session of ABG Parliament.

      Lawrence Daveona
      Chairman-Panguna SML Osikaiang Landowners Association.

  2. Anne Jones

    Bougainville Mines should be held and worked by the Bougainville people. It should be up to them whether they open and work the mine or leave it closed

  3. Pingback: Landowner Association backs petition opposing Bougainville’s colonial mining law | Papua New Guinea Mine Watch

  4. michaelluakenu

    THIS IS A BULSHITS PREFABLICATED TUBUNA STORY which I have read on this forum. Nothing of this type of story is spreading all around bougainville. WE know that some disgrunted people are doing this, stealing and signing names of people. This have been proven during the open forum debate between the trios and ABG President. There were only a handful of combatants picked up from parts of Wakunai, Inus and Timputz The various Panguna Landowners Associations have done their belkol awareness all throughout the length of Bougainville, from north through to south, east and West. WE are just waiting for the belkol organizers for the date for the celebration. ML From myONE TOUCH PIXI

    • Ana's Outlook

      Thanks Michael. It’s good to hear from someone ‘on the ground’, because much of what is reported here on PNG Mine Watch is rather dubious, if not outright propaganda. Hopefully though, to remove any apprehension, there will be an independent review of the new legislation.

Leave a Reply

